Dolomieten rondrit

We verzamelen ons voor deze reis ten zuiden van het zowel voor skiërs als fietsers zeer tot de verbeelding sprekende Sellamassief. Dit gedeelte van de Alpen onderscheidt zich van de rest van de Alpen door grilligheid, scherpe pieken, smalle ravijnen en steile afgronden. Indrukwekkende passen liggen her en der verspreid. We hebben geprobeerd de mooiste daarvan in deze reis van 9 dagen te vatten. De Dolomieten zijn geweldig, we zijn benieuwd wat jij ervan gaat vinden!

Fietsvakantie Dolomieten

Dag tot dag

DAG 1 – aankomst Canazei
We hebben je of opgehaald van het station in Bolzano, dan wel ben je met de auto in Canazei aangekomen. Heerlijk is het om weer in de bergen te zijn. Als je vandaag alvast de benen wilt losfietsen, stellen wij de beklimming naar Ciampie voor. Vanaf Pozzo di Fassa ongeveer 600 hoogtemeters. Heen en weer net aan 30 kilometer. ‘s Avonds staat het eerste diner onder de luifel op het programma.

DAG 2 – rondrit Sella massief
Route sport: 70km/2200hm
Route top: 101km/3000hm
De eerste rit van deze reis is gelijk de meest bekende van de Dolomieten. We fietsen om het Sellamassief heen. Eerst beklimmen we de Passo di Sella & Gardena. Daarna keert de sport route terug via de Campolongo, de top route gaat over de Valparola. Het slotstuk voor beide is de Passo Pordoi.
Beklimmingen: Passo di Sella, Passo Gardena, Passo di Valparola (top), Passo Pordoi, Passo di Campolongo (sport)

DAG 3 – rondrit Seiser Alm
Route sport & top: 110km/3300hm
Een pittige etappe vandaag! Het doel is het mooiste en grootste bergweidegebied van Europa: de Seiser Alm. Om op deze golvende hoogvlakte te komen dalen we eerst flink af over de Passo Nigra naar 250 meter hoogte. Daarna begint de lange klim naar 1844 meter hoogte. Het laatste deel van de route is voor normaal autoverkeer gesloten. Juist in deze periode, de vroege zomer, staat de Alm in bloei en is het een enorme grote bloementuin. We moeten daarna ook nog terug, het klimmen is nog niet voorbij, er wachten nog 2 passen voor we weer op de camping zijn. Een goede pastamaaltijd is vandaag wel op zijn plaats!
Beklimmingen: Passo di Costalunga, Seiser Alm, Passo di Pinei, Passo di Sella

DAG 4 – Canazei-Alleghe
Route sport: 37km/800hm
Route top: 87km/2100hm
Gisteren was een mooie maar ook zware etappe. Vandaag zou je kunnen gebruiken als een semi-rustdag. Wel moet in ieder geval de Passo di Fedaia beklommen worden. Eenmaal boven is het alleen nog afdalen tot aan de camping. De liefhebbers kunnen nog door en ook de Passo San Pellegrino beklimmen, een bekende uit de Giro d’Italia want het peleton ging daar in 2013 én 2014 overheen.
Beklimmingen: Passo di Fedaia, Passo San Pellegrino (top)

DAG 5 – rondrit Passo di Giau
Route sport & top: 75km/1900hm
De Passo di Giau is een wonderschone klim. In de lange versie van de Dolomieten marathon is deze pas ook opgenomen. Na de Giau gaan we de Falzarego op, gevolgd door een heerlijke en welverdiende afdaling die pas eindigt als we al bijna terug zijn op de camping.
Beklimmingen: Colle Santa Lucia, Passo di Giau, Passo Falzarego

DAG 6 – rondrit Passo Duran of rustdag
Route sport & top: 77km/2000hm
Indien je er voor kiest om te gaan fietsen vandaag, heb je een rit voor de boeg die voornamelijk over rustige smalle wegen voert. Weg van de drukte genieten we van het landschap van de het nationale park Dolomiti Bellunesi. In Agordo verlaten we de ‘grote’ weg en begint de pittige klim naar de Passo Duran met een lang gedeelte van 10 % gemiddeld. We dalen af naar Dont en beginnen dan aan de Forcella Staulanza, een veel geleidelijker klim dan de Passo Duran. Rest ons daarna alleen nog ongeveer 200 hoogtemeters om op de Colle Santa Lucia te komen.
Beklimmingen: Passo Duran, Forcella Staulanza, Colle Santa Lucia

DAG 7 – Alleghe-Pieve Tesino
Route sport & top: 87km/2200hm
Vandaag weer een dag over kleine en rustige wegen. Na de eerste klim, de Forcella Aurine, volgt een korte afdaling en gaan we al snel weer verder omhoog naar de Passo Cereda. We dalen af naar Fiera di Primiero, en zetten dan koers richting een korte maar leuke klim, de Passo di Gobbera. Via een achttal haarspeldbochten klimt de weg het dal uit. Het levert mooie vergezichten op. Het slotstuk is de klim naar de Passo del Brocon, het hoogste punt van de etappe, maar niet een heel lastige klim. Gemiddeld 6 procent, hier en daar komt er een procentje bij. Bijkomen van de rit van vandaag doen we op familiecamping Valmalene, gelegen midden in de natuur en bergen van Valsugana. Mét zwembad.
Beklimmingen: Forcella Aurine, Passo di Cereda, Passo di Gobbera, Passo del Brocon

DAG 8 – Pieve Tesino-Canazei
Route sport & top: 100km/2200hm
De laatste etappe met de niet te onderschatten Passo Manghen erin! De klim begint met zeer acceptabele stijgingspercentages. Spaar hier je energie want het einde van de klim is zeer zwaar. Als we 7 kilometer voor de top het vrijwel verlaten Val di Cadino inrijden begint het feest. En een feest is het want de omgeving is indrukwekkend. De Manghen is een echt een mooie klim met weinig verkeer. Vanaf de 2047 meter hoge pas gaan we weer omlaag en fietsen we terug naar waar we een week geleden zijn begonnen.
Beklimmingen: Passo Manghen

DAG 9 – vertrek Canazei

Vervoer

1. Eigen vervoer / carpoolen
2. Slaaptrein/Citynightline tot München en dan overstappen op trein naar Bolzano en transfer naar Canazei.

Neem contact met ons op indien je met de trein wilt reizen. Wij zullen je daarbij assisteren. De trein kan pas 3 maanden voor vertrek worden geboekt. Dat is begin april. Stuur ons een mailtje als je tot dan een vrijblijvende optie op deze reis wilt. Opstapplaatsen zijn Amsterdam, Utrecht en Arnhem.

Verzamelplaats

Camping Miravalle, Canazei

Fietsniveau

  • Sport. Voor geoefende racefietsers en toerfietsers met een bergverzet. We rijden etappes tussen de 50 en 120 kilometer.
  • Top. Voor zeer geoefende racefietser. Je kunt dagelijks etappes rijden van boven de honderd kilometer met daarin één of meer zware beklimmingen.

Je kunt per dag bepalen welke route je wilt rijden.

Etappedagen & rondritdagen

Deze reis heeft 3 etappedagen, 4 rondritdagen.
Etappedag: we verplaatsen ons naar de volgende camping.
Rondritdag: we rijden een ronde en komen terug op dezelfde camping.

Maaltijden

Een goede maaltijd levert de energie voor een goede prestatie. Je betaalt ter plaatse aan HiRoads een vast bedrag van €15 per dag. Daarvoor verzorgt de kok het volgende:

  • Een uitgebreid, gevarieerd, voedzaam en gezond ontbijt
  • Tijdens het ontbijt is er de mogelijkheid een lunchpakket te maken
  • Per dag één sport/mueslireep en één banaan voor onderweg
  • Een tussenstop onderweg
  • Bij aankomst op de camping zal er een snack geserveerd worden en tevens limonade, bouillon en af en toe een herstelshake om de eiwit- en koolhydraatreserve weer aan te vullen
  • In de avond krijgen we een diner bestaande uit voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht.

De deelnemers zullen ongeveer 2 keer per week helpen met de voorbereiding van het eten en de afwas.

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.

Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

Elke avond wordt onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers de etappe van de volgende dag doorgenomen. Je krijgt een routekaart & alle hoogteprofielen van de te beklimmen Cols en passen te zien, geprojecteerd door een beamer op een groot scherm.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard
Diana Eling

Sportmassage

Er is op deze reis een sportmasseur aanwezig. Zij geeft elke deelnemer aan deze reis eenmalig een massage van 15 minuten. Extra massages zijn mogelijk, tegen bijbetaling van €10 (15 minuten).

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16