Dolomieten & Zoncolan

De Dolomieten zijn een Italiaanse bergketen bekend van de steile rotswanden en scherpe pieken, ontstaan door erosie en verwering. Een zeer fraai landschap om doorheen te fietsen waar je een groot aantal bijzondere beklimmingen zult vinden. Misschien wel het icoon van de Dolomieten, de Tre Cime, vertonen zich pas aan de fietser na een intense, steile klim. De Passo San Boldo, geen extreme klim, maar zeer de moeite waard vanwege het enorme bouwwerk aan tunneltjes en haarspelden. Monte Crostis, met bovenin een sectie van 7 kilometer gravel. En natuurlijk Monte Zoncolan, dé kuitenbijter van Italië.

Op 3 juli wordt de Dolomietenmarathon gehouden, een cyclo waarbij het parcours verkeersvrij is. Onze camping bevindt zich buiten het parcours, zo ook de aanrijroute. Op 4 juli kunnen wij normaal van start met onze reis.

DAG 1 – Aankomst Campitello di Fassa
Ons verblijf voor de eerste 2 nachten is camping Miravalle. Als je vroeg bent kun je alvast een ronde inrijden, in westelijke richting, zodat je niet op het parcours van de Dolomietenmarathon terecht komt.

DAG 2 – Rondrit Sellamassief
blauw 70km/2130hm
rood 100km/2850hm
De wel bekende maar o zo mooie ronde om het Sellamassief heen met daarin de Gardena, Sella, Pordoi, Falzarego en Valparola passen opgenomen. Gaat nooit vervelen. De groene route steekt af over de Passo di Campolongo. Op een doordeweekse dag gepland om weekenddrukte te voorkomen.
Beklimmingen: Passo di Sella, Passo di Gardena, Passo di Valparola, Passo di Falzarego, Passo di Campolongo, Passo Pordoi

DAG 3 – Campitello di Fassa – Al Plan di Mareo
groen 65km/1490hm
rood1 99km/2850hm
rood2 99km/3050hm
Je hebt vandaag de keuze om via de Sella en Gardena passen of via de Sella pas en Würzjoch naar de volgende camping te fietsen. Sella en Gardena heb je gisteren ook al gedaan maar vandaag beklim je ze van de andere zijde. De klim naar de Würzjoch is een mooie rustige en smalle pasweg met eindeloze alpenweiden, dolomietenpieken en uitzicht op de hoogste berg van de regio, de Peitlerkofel.
Beklimmingen: Passo di Sella, Passo di Gardena, Würzjoch

DAG 4 – Rondrit Passo di Furcia of rustdag
blauw 76km/2100hm
rood 86km/2750hm
We bevinden ons in de buurt van een Giro finishklim met uitdagend karakter. Voor wie wil is Plan de Corones/Kronplatz als heen en weer in de route opgenomen. Vanaf Passo di Furcia is het nog ongeveer 5 kilometer naar de top. Een steile grindweg met weinig of geen mogelijkheid om te recupereren en delen tot 24%. Er schijnt sinds de Giro van 2010 weinig meer aan de weg gedaan te zijn. Wil je echt boven komen zijn een paar gympies geen onoverkomelijke luxe. Maar, deze klim is optioneel. De Passo di Furcia zelf is ook een prachtige pas en wat volgt in deze rondrit zijn voornamelijk mooie smalle en geasfalteerde wegen.
Beklimmingen: Passo di Furcia, Plan de Corones, Tesselberg

DAG 5 – Al Plan di Mareo – Cortina d’Ampezzo
groen 59km/1300hm
rood 89km/2450hm
De dag begint met een afdaling en vervolgens een tweebaansweg die ons naar de Passo di Valparola leidt. We zijn weer in het Sellamassief. Na een korte afdaling komen we op de Passo di Falzarego en heb je de keus om af te dalen naar Cortina d’Ampezzo of om af te dalen naar de voet van de Passo di Giau. De Giau is een prachtige klim, omgeven door de kenmerkende pieken van de Dolomieten. Bovenop een gezellig restaurant waar je kunt bekomen van de relatief steile klim.
Beklimmingen: Passo di Valparola, Passo di Falzarego, Colle Santa Lucia, Passo di Giau

DAG 6 – Rondrit Tre Cime of rustdag
blauw 50km/1650hm
rood 121km/3750hm
Via de Passo Tre Croci en het Misurina meer kom je aan de voet van de klim naar de Tre Cime. Het schijnt dat hier in 1981 de Italiaanse renner Battaglin voor het eerst de ’triple’ in het peleton introduceerde. Dan weten we genoeg. Het is een uitdaging, deze niet te missen, legendarische klim met fantastisch panorama. Je kunt de rondrit uitbreiden met de Passo di Giau.
Beklimmingen: Passo Tre Croci, Tre Cime, Passo di Giau

DAG 7 – Cortina d’Ampezzo – Ravascletto
blauw 98km/2200hm
rood 124km/3400hm
Een overzichtelijke etappe vandaag met 2 beklimmingen en een korte slotklim naar de camping. De Passo Tre Croci kennen we al maar nu slaan we daarna rechtsaf en dalen lang af, uitlopend in vals plat naar beneden, tot we op kilometer 45 beginnen aan de Sella Ciampigotto. Een klim die voornamelijk door het bos gaat en eindigt met een fraai open alpenlandschap inclusief een paar gezellige berghutten bovenop. Een lange afdaling volgt. Onderaan de keuze om vandaag af te sluiten met de Monte Crostis (dan eindig je met een afdaling) of met een relatief korte klim naar onze camping in Ravascletto.
Beklimmingen: Passo Tre Croci, Sella Ciampigotto, Monte Crostis

DAG 8 – Rondrit Zoncolan en/of Crostis of rustdag
blauw 40km/1750hm
rood 70km/2800hm (Zoncolan+Crostis)
Waar Spanje de Angliru heeft, is er de Monte Zoncolan in Italië, een doorsteek op een hoogte van 1730 meter tussen twee valleien in de Karnische Alpen. De stijgingspercentages liegen er niet om. De berg is beroemd geworden omdat de Giro er geregeld finisht. In 2018 gaf Chris Froome hier een voorzetje op zijn latere overwinning. Aansluitend kun je de Monte Crostis beklimmen. Stond in 2011 op het programma in de Giro maar werd op het allerlaatste moment geschrapt vanwege het gevaar in de afdaling. Aangezien wij op ons gemak en gecontroleerd kunnen afdalen, is er geen reden deze klim over te slaan. Wel iets om over na te denken is of je de 6 km gravel bovenop wilt rijden. Zo niet, dan kan de Crostis ook als heen en weertje.
Beklimmingen: Monte Zoncolan, Monte Crostis

DAG 9 – Ravascletto – Forno di Zoldo
blauw 101km/2200hm
rood 124km/3150hm
We laten onze Crostis en Monte Zoncolan achter ons en zetten koers naar Forno di Zoldo.
Aan het begin is er de keus om over de Cima Sappada of over de Sella di Rioda te gaan. De eerste is een lagere pas waardoor de etappe minder hoogtemeters heeft. In het Cadore dal komen de routes weer samen om vervolgens via de Passo di Cibiana en natuurlijk een korte slotklim (150hm) op camping Al Pez uit te komen. Mooie campings liggen toch vaker wat hogerop…
Beklimmingen: Cima Sappada, Sella di Rioda, Sella Ciampigotto, Passo Cibiana

DAG 10 – Rondrit Passo San Boldo of rustdag
groen 25km/800hm
blauw 108km/2350hm
rood 159km/3100hm
Als je op google de foto’s bekijkt van de Passo San Boldo zie je een grote hoeveelheid aan tunneltjes en haarspelden: een indrukwekkend bouwwerk. De tunnels zijn voor ons fietsers prima te doen want goed verlicht en het verkeer gaat om en om in 1 richting. Om deze pas te doen moet je vandaag kiezen voor de rondrit van 159km! Ook de kortere rondrit is een prachtige rit en een semi rustdag kun je nemen door de Passo Duran te beklimmen, daar koffie te drinken of te lunchen en weer af te dalen naar de camping.
Beklimmingen: Forcella Franche, Passo Duran, Passo di San Boldo

DAG 11 – Forno di Zoldo – Campitello di Fassa
blauw1 76km/2400hm
blauw2 63km/2150hm
De slotrit voert ons over de Forcella Staulanza, een mooie afwisselende klim met weinig extreme stijgingspercentages erin. Dat wordt anders als je de Fedaia route gaat doen. Fysiek én mentaal een zware klim omdat het lang steil en rechtdoor gaat. Ook wederom een wonderschone pas die lager ligt dan het minder steile alternatief vandaag, de Passo Pordoi: een langere klim, meer hoogtemeters en lekker regelmatig zo’n 7 %.
Beklimmingen: Forcella Staulanza, Passo di Fedaia, Passo Pordoi

DAG 12 – Vertrek

Vervoer

Eigen vervoer / carpoolen
Voor wie wil carpoolen, we brengen je in contact met andere deelnemers om samen te kunnen rijden.

Verzamelplaats

camping Miravalle, Campitello di Fassa

Etappedagen & rondritdagen

5 etappedagen
5 rondritdagen / rustdagen

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.

Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Je kunt per dag bepalen welke route je wilt rijden.

Maaltijden

Een goede maaltijd levert de energie voor een goede prestatie. Je betaalt ter plaatse aan HiRoads een vast bedrag van €17 per dag. Daarvoor verzorgt de kok het volgende:

  • Een uitgebreid, gevarieerd, voedzaam en gezond ontbijt
  • Tijdens het ontbijt is er de mogelijkheid een lunchpakket te maken
  • Per dag één sport/mueslireep en één banaan voor onderweg
  • Bij aankomst is er altijd iets te eten & drinken: limonade, bouillon, een soepje, zoutjes, chips of een restant pasta van de vorige dag.
  • In de avond krijgen we een diner bestaande uit voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht.

De deelnemers zullen ongeveer 2 keer per week helpen met de voorbereiding van het eten en de afwas.

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.

Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 of Garmin Edge 820 toestellen.

Elke avond wordt onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers de etappe van de volgende dag doorgenomen. Je krijgt een routekaart & alle hoogteprofielen van de te beklimmen Cols en passen te zien, geprojecteerd door een beamer op een groot scherm.

Ondersteuning onderweg

De HiRoads bus rijdt de verplaatsingen mee. Op rondritdagen is de bus beschikbaar in geval dat er assistentie verleend moet worden. Waar mogelijk fietsen wij zelf ook graag een rondje mee.

Zorg dat je zelf je normale kit bij je hebt tijdens het fietsen zoals plakspullen, een broodje/reep en een regen/windjack. Zodat je zelfvoorzienend bent. Uiteraard word je in geval van pech of nood zo snel mogelijk geholpen.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard
+1

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16

Copyright © 2021 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.