Grand North Loop of Vietnam

Het noorden van Vietnam is een gebied van rijstterrassen en spectaculaire bergvormen. Na onze verkenning van het gebied in maart 2019 heeft HiRoads een route samengesteld in het uiterste noorden van Vietnam, tegen de grens met China aan. Een route geschikt voor racefietsers die van een uitdaging houden, met dagelijks flink wat hoogtemeters. De reis gaat o.a. door de onbekende en nog niet door het massatoerisme ontdekte provincie Ha Giang. Unesco heeft het gebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons, uitgeroepen tot beschermd natuurgebied. Iedereen die Vietnam heeft bezocht en in dit gebied is geweest, verklaart deze steek tot landschappelijk hoogtepunt van de reis. Wij fietsen vanuit Lao Cai in 10 etappes naar de watervallen van Ban Gioc. Onderweg doorkruis je het Dong Van Geo Karstplateau en beklim je de adembenemende Ma Pi Leng Pas. Éen van onze rustdagen nemen we in het slaperige Du Gia, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. We verblijven hier in een homestay, in een traditionele paalwoning en eten mee met de familie.

De kwaliteit van het asfalt in dit deel van Vietnam is verrassend goed. Maar het klimaat en de onherbergzaamheid van het gebied maken de staat van het wegdek af en toe onvoorspelbaar. Een deel van een weg kan in de winter zijn verdwenen. Kortom, een racefiets met lekbestendige banden (ik rij zelf altijd op 25mm Schwalbe Durano DD), een endurance racefiets met wellicht wat meer clearance en de mogelijkheid tot iets bredere banden, of op je de gravelbike, alle drie zijn goede opties. Op een racefiets met smalle banden zul je er wellicht 1 of 2 keer voor kiezen een stukje met de bus mee te gaan.

Van de verkenning hebben wij een kort videoverslag gemaakt:

dag tot dag

DAG 1 – Vertrek Schiphol

DAG 2 – Aankomst Hanoi
Na aankomst zetten we de fietsen in elkaar en gaan, als we tijd en zin hebben, op pad voor een korte ronde. Dat is de beste remedie ter voorkoming van een jetlag. In de avond gaan we uit eten in het gezellige oude centrum van Hanoi en ook even kijken bij ’train street’.

DAG 3 – Rondrit Hanoi / Rode Rivier
groen 78km/200hm
We maken een rondrit in de omgeving van Hanoi. We fietsen vanaf het hotel langs het Ho Tay meer en vervolgens langzamerhand de stad uit, het platteland op. Op het meest westelijke punt nemen we een pontje de Rode Rivier over en fietsen over de dijk terug naar Hanoi. Onderweg stoppen we ergens voor lunch. We rijden Hanoi terug in over de fotogenieke, door Gustave Eiffel ontworpen, Long Bien brug.

DAG 4 – Transfer Lao Cai + fietsen Lao Cai – Muong Khuong
groen 62km/1500hm
Na een busrit van 4 uur en lunch in Lao Cai stappen we op de fiets voor een korte rit met redelijk wat hoogtemeters. Het landschap wordt aanvankelijk bepaald door ananasplantages. Naarmate de weg klimt verdwijnen deze. We eindigen in Muong Khuong 700 meter hoger als waar we begonnen. De stad ligt midden tussen de karstpieken.

DAG 5 – Muong Khuong – Si Ma Cai
blauw 58km/1900hm
De route tussen Muong Khuong en Si Ma Cai is zeer geaccidenteerd, voert langs afgronden, watervallen, karstbergen en biedt een prachtig uitzicht op valleien met hellingen van rijstterrassen. Onderweg komen we bergvolken tegen. Onder andere de Hmông, Dao, Tay en Nung bebouwen hier hun land leiden hun buffels naar de weidegronden. Dit gebied is nog onaangetast door toerisme. Slechts een avontuurlijke backpacker op een scooter of heel af en toe een fietstoerist kom je hier tegen. Wil je alvast een indruk hebben van het landschap onderweg, kijk eens op Streetview. Er staan een paar blauwe bolletjes (360 gr foto’s) die de moeite van het bekijken waard zijn.

DAG 6 – Si Ma Cai – Pan Hou Eco Lodge
rood 114km/2360hm
We blijven op de DT153. Het valt op dat ondanks het ontbreken van grote plaatsen, het toch een redelijk dichtbevolkt gebied is. Overal zijn mensen, vaak in traditionele kledij, langs de weg, op hun land. Vandaag maken we verdeeld over de dag redelijk wat hoogtemeters. Tussen kilometer 30 en 50 kunnen de benen stilgehouden worden als we afdalen naar de plaats Coc Pai. Onze bestemming Pan Hou Eco Lodge ligt verscholen, ver weg van de hoofdweg, midden in de natuur en tussen de rijstvelden.

DAG 7 – Rustdag Pan Hou ecolodge
Pan Hou Ecolodge wordt omringd door bergjungles en stromende rivieren, met veel interessante etnische minderheden die in het gebied wonen. De accommodatie kan een wandelroute organiseren en lokale gidsen, een kok of arrangementen voor massages en traditionele baden aanbieden.

DAG 8 – Pan Hou Eco Lodge – Ha Giang
groen 76km/700hm
Na de inspannende etappe van eergisteren doen we het vandaag iets rustiger aan. de eerste 40 kilometer rijden we door de bergen naar Tan Huang. Hier kunnen we lunchen voordat we over een vlakke (!) weg naar Ha Giang rijden. Ha Giang is de grootste plaats in dit gebied en naamgever aan de verrukkelijke ‘Ha Giang Loop’.

DAG 9 – Ha Giang – Yen Minh
blauw 98km/2050hm
We betreden een nieuw gebied, je zult dat vooral merken aan de andere bergvormen. Er staan vandaag 2 passen op het programma. Eenmaal boven op de eerste pas heb je een fenomaal uitzicht. Talloze ‘limestone pinnacles’ liggen verspreid over de ogenschijnlijk vlakke dalbodem. Halverwege de afdaling is er een prima lunchplek in het dorpje Quan Ba. We dalen verder af, volgen de loop van de azuurblauwe Song Lo Rivier en na de 2e klim van vandaag rol je het levendige plaatsje Yen Minh binnen.

DAG 10 – Yen Minh – Meo Vac
blauw 69km/2050hm
Vanaf Yen Minh klimmen we naar het Dong Van Geo Karstplateau. Een uniek, door Unesco beschermd berggebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons. Elke bocht een nieuw fotomoment. Het is een relatief korte etappe (met veel klimwerk) dus alle mogelijkheid om van het landschap te genieten. Waar mogelijk worden in deze streek sojabonen (vanwege de hoogte geen rijst) verbouwd: Vegetariërs (en ook niet vegetariërs) opgelet: veelvuldig heerlijke tofu bij lunch en diner!
Vanuit Dong Van, waar we nog vrij hoog zitten, fietsen we in een half uur naar de Ma Pi Leng Pas. Al snel rijd je naast een loodrechte afgrond en zie je ver onder je een azuurblauwe rivier. Een knap staaltje werk van de Vietnamese ingenieurs en wegenbouwers. Eindeloos lang zie je de weg voor je uit langs de karstbergwand lopen. De mooiste pasweg van Zuid-Oost Azië?

DAG 11 – Meo Vac – Du Gia
blauw 70km/2100hm
Na het ontbijt vervolgen we onze weg naar Du Gia. Het is alweer een adembenemende rit met lekker wat klimmen en dalen zonder dat het écht steil wordt.

DAG 12 – Rustdag Du Gia
Du Gia is nauwelijks een dorp te noemen maar meer een verzameling van agrarisch bedrijfjes gelegen in een omgeving van rijstvelden, riviertjes en groene heuvels. Vandaag hebben we daar een welverdiende rustdag. De omgeving nodigt zich uit om een wandeling te maken. Je kunt bijvoorbeeld naar de Du Gia Waterval lopen. Niet groot, maar je kunt er poedelen en de omgeving is sprookjesachtig mooi. We overnachten en eten hier in een homestay. Op een slaapzaal, dus primitiever dan wat we de afgelopen dagen gewend zijn, maar wel zeer sfeervol.

DAG 13 – Du Gia – Bao Lac
blauw 106km/1500hm
We beginnen de dag met een korte transfer over een stuk weg dat voor racefietsers ongeschikt is. Heb je je gravelbike bij je dan kun je wel gelijk opstappen. Het is de klim in het begin van de route waarvan het wegdek in slechte staat verkeerd. Uiteindelijk rij je het grootste deel van route ontspannen door een vallei, langs een rivier, door dorpjes.

DAG 14 – Bao Lac – Coc Săi
blauw 67km/1950hm
Deze etappe heeft als hoogtepunt de Khau Coc Cha pas en het omliggende landschap. De pas telt 15 ‘verdiepingen’ van haarspelden als ware het het bovenste deel van de Stelvio. Als je boven bent is het leuk nog een stukje te wandelen naar een uitzichtpunt om alle haarspelden op 1 foto te krijgen.

DAG 15 – Coc Săi – Ban Gioc
blauw 104km/1600hm
Tijdens onze laatste rit door landelijk Vietnam, vlak onderlangs de Chinese grens, kunnen we nog 1 keer genieten van een bergvorm die we in Europa niet kennen: de karstberg. Ons doel zijn de watervallen van Ban Gioc, de breedste waterval van Vietnam (niet de hoogste).

DAG 16 – Transfer Hanoi in de middag

DAG 17 – Vrije dag Hanoi, vertrek in de avond naar het vliegveld

DAG 18 – Aankomst Amsterdam Schiphol

vluchten

Emirates
Sun 12Mar Amsterdam – Dubai 1430/0010+1 EK148
Mon 13Mar Dubai – Hanoi 0340/1240 EK394
Wed 29Mar Hanoi – Dubai 0130/0505 EK395
Wed 29Mar Dubai – Amsterdam 0805/1315 EK147

In geval je langer wilt blijven is het mogelijk je eigen ticket aan te schaffen of HiRoads regelt dat voor je. Er zijn vele airlines die op Hanoi vliegen en er zijn allerlei leuke combinaties te maken in geval je nog andere plannen zou hebben. Vraag naar de mogelijkheden.

bagage

Je mag bagage meenemen met een totaal gewicht van 25 kg inclusief je fietskoffer. Het meenemen van je fiets is inbegrepen in de prijs evenals het gebruik van een fietskoffer. Je dient de fietskoffer op te halen bij een pick up point bij je in de buurt. Zie de website van Wiel-rent voor de locaties.

verblijf

Tijdens deze reis verblijf je in accommodaties die grotendeels bekend zijn van eerdere reizen. De accommodaties in Muong Khuong, Si Ma Cai, Bao Lac, Coc Sau en Ban Gioc zijn nieuw. Het niveau van de hotels is goed (schoon en comfortabel) maar verwacht geen luxe. In de homestays slaap je met meerdere personen op 1 kamer. De sfeer is gemoedelijk, eten wordt verzorgd door families die in hetzelfde huis wonen. Zo ervaar je hoe het echte leven eraan toe gaat.
Hotels: Hanoi, Muong Kuong, Ha Giang, Meo Vac, Yen Minh, Pan Hou Village (meestal op basis van 2pk)
Homestays: Du Gia, Bao Lac, Coc Sau, Ban Gioc (meestal op basis van een slaapzaal, matrassen op de grond, meestal op de 1e verdieping boven het woongedeelte)
Hostel: Si Ma Cai

Toeslag voor een 1 persoonskamer (m.u.v. de homestays): €400

bagagevervoer & ondersteuning onderweg

We worden tijdens de rondreis begeleid door 1 of 2 volgwagens met onze bagage, reserveonderdelen, bananen, repen, water en frisdrank. In geval van pech of anderszins hebben ze plek om mee te rijden. Wil een keer je rit inkorten is er altijd de mogelijkheid mee te rijden met de bus.

Eten

Ontbijt is inclusief bij de reissom. Er is bewust voor gekozen dit met lunch en diner niet te doen zodat je de vrijheid hebt te gaan lunchen waar en wanneer je wilt.

Prijsniveau Vietnam

Laag. Het zal lastig zijn om per dag meer dan €20 uit te geven aan bijvoorbeeld lunch, diner e.d.

Wegkwaliteit

De route voert over geasfalteerde wegen. Gezien het ontbreken van Google Streetview in Vietnam zijn we speciaal op verkenning gegaan, onder andere om te zien waar je wel en waar je niet met de racefiets kunt rijden en hebben de route daarop aangepast. In maart 2020 vond de 1e Grand North Loop plaats. Deze editie is deels anders, langer, en met een nieuw begin en einde. Verwacht 95% goed wegdek, maar houd ook rekening met af en toe een stukje van wat mindere kwaliteit. Het filmverslag hierboven geeft een goede impressie.

Beste reistijd

De ideale reistijd is moeilijk te bepalen in dit deel van Vietnam. Er is niet, zoals in Noord-Thailand, een periode met bijna gegarandeerd geen regen. Vanwege een aantal hoge passen is er gekozen voor eind maart, wanneer de echte regenperiode nog niet is begonnen en de temperaturen niet té hoog zijn. De verkenning die wij gedaan hebben was begin maart. Heerlijk weer gehad, korte mouwen, korte broek, en 1 regendag.

Fiets mee of fietshuur?

Bij de prijs inbegrepen is de huur van een hardcase fietskoffer van het bedrijf Wiel-rent. Informatie over afhalen van de koffer op één van de Wiel-rent locaties volgt in de maand voor vertrek. Woon je niet in de buurt van één van de locaties, dan wordt er iets anders geregeld. Laten bezorgen kan eventueel ook, vraag naar de mogelijkheden. Er is voor zover wij weten geen mogelijkheid om ter plekke een kwalitatief goede racefiets te huren.

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.

Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.
Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

inentingen

Raadpleeg je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Ruim voor vertrek mee beginnen.

reisdocumenten

Nederlanders hebben voor Vietnam een visum nodig. Visum is online aan te vragen. Je paspoort dient minimaal 6 maanden geldig te zijn, gerekend vanaf de terugreisdatum. Je krijgt ruim voor vertrek de benodigde info hoe dit visum aan te vragen. Kom je er niet uit, dan regelen we het samen.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard
Lokale gids en chauffeurs

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16

Copyright © 2022 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.