Grand North Loop of Vietnam

Het noorden van Vietnam is een gebied van rijstterrassen en spectaculaire bergvormen. Na onze verkenning van het gebied in maart 2019 heeft HiRoads een route samengesteld die onderlangs de grens met China loopt van west naar oost. Een route geschikt voor racefietsers die van een uitdaging houden, met dagelijks flink wat hoogtemeters. De reis gaat o.a. door de onbekende en nog niet door het massatoerisme ontdekte provincie Ha Giang. Unesco heeft het gebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons, uitgeroepen tot beschermd natuurgebied. Iedereen die Vietnam heeft bezocht en in dit gebied is geweest, verklaart deze steek tot landschappelijk hoogtepunt van de reis. Wij fietsen vanuit Nghia Lo in 10 etappes naar Du Gia. Onderweg doorkruis je het Dong Van Geo Karstplateau en beklim je de adembenemende Ma Pi Leng Pas.

De kwaliteit van het asfalt in dit deel van Vietnam is verrassend goed. Maar het klimaat en de onherbergzaamheid van het gebied maken de staat van het wegdek af en toe onvoorspelbaar. Een deel van een weg kan in de winter zijn verdwenen. Kortom, een racefiets met lekbestendige banden, een endurance racefiets met wellicht wat meer clearance en de mogelijkheid tot iets bredere banden, of op je gravelbike, alle drie zijn goede opties. Na 2020 en 2023 is het de 3e keer dat we deze reis organiseren.

Van de verkenning hebben wij een kort videoverslag gemaakt:

dag tot dag

DAG 1 – Vertrek Schiphol

DAG 2 – Aankomst Hanoi
Na aankomst zetten we de fietsen in elkaar en gaan, als we tijd en zin hebben, op pad voor een korte ronde. Dat is de beste remedie ter voorkoming van een jetlag. In de avond gaan we uit eten in een klein familierestaurant in het centum waar ze heerlijke springrolls bereiden. En daarna nog even kijken bij ’train street’.

DAG 3 – Rondrit Hanoi / Rode Rivier
groen 78km/200hm
We maken een rondrit in de omgeving van Hanoi. We fietsen vanaf het hotel langs het Ho Tay meer en vervolgens langzamerhand de stad uit, het platteland op. Op het meest westelijke punt nemen we een pontje de Rode Rivier over en fietsen over de dijk terug naar Hanoi. Onderweg stoppen we ergens voor lunch. We rijden Hanoi terug in over de fotogenieke, door Gustave Eiffel ontworpen, Long Bien brug.

DAG 4 – Transfer Nghia Lo + fietsen naar Mu Cang Chai
blauw 90km/2100hm
We staan vroeg op om na een transfer van plm 4 uur op tijd aan de 1e verplaatsingsetappe te kunnen beginnen. Een overzichtelijke rit, we moeten over de Khao Pha pas om op onze bestemming te komen. De Khao Pha Pass ligt op een hoogte van ongeveer 1.114 meter boven zeeniveau en biedt een prachtig uitzicht op de omliggende bergen en valleien. De weg die over de pas loopt is kronkelig en kan soms steil zijn. Mu Cang Chai staat bekend om zijn vele rijstterrassen die op de hellingen van de bergen zijn aangelegd. Deze rijstterrassen behoren tot de mooiste van Vietnam en zijn door UNESCO erkend als werelderfgoed.

DAG 5 – Mu Cang Chai – Than Uyên
groen 40km/500hm
blauw 72km/1000hm
Dit keer kunnen we uitslapen. Voor we vertrekken nog een wandeling maken en dan de 40 kilometer overbruggen naar Than Uyen. Bewust een ontspannen rit tussen 2 intensievere etappes. We zijn uiteindelijk nog maar kort in Vietnam, misschien heb je nog wat last van het tijdverschil, dan is een halve rustdag best even lekker. Voor wie wel een langere rit wil maken ligt iets voorbij Than Uyen de op 1046 meter hoog gelegen Deo Khua Co pas.

DAG 6 – Than Uyên – Sapa
rood 100km/2460hm
De Tram Ton-pas is met een hoogte van 1.900 meter boven zeeniveau de hoogste geasfalteerde bergpas van Vietnam. De Tram Ton-pas bevindt zich tussen de bergtoppen van Fansipan en de bergtop van Hoang Lien Son, en is een belangrijke doorgangsroute voor transport en reizen tussen de provincies Lao Cai en Lai Chau. Wij beklimmen deze vandaag vanaf de westkant, op weg naar het op 1600 meter gelegen Sapa. Een van de belangrijkste attracties van Sapa zijn de rijstterrassen die een indrukwekkend landschap vormen van gelaagde velden die zich uitstrekken tot aan de horizon.

DAG 7 – Rustdag Sapa of rondrit
Vandaag kun je uitrusten, een ronde fietsen of gaan wandelen. De dorpen rondom Sapa zijn interessant om te bezoeken. Je treft daar etnische minderheden aan zoals de Hmong, Dao, Tay en Giay. Een wandeling onder leiding van een lokale gids behoort tot de mogelijkheden. Erg warm is het vanwege de hoge ligging in Sapa meestal niet. Zeker de ochtenden zijn vaak fris en soms mistig. Als je wilt fietsen kun je zo ver als je wilt de DT155 noordwaarts volgen. Een hele mooie rustige weg. Als je na 25 km omkeert kom je in totaal aan 50 km met plm 1100 hoogtemeters.

DAG 8 – Sapa – Muong Khuong
groen 92km/1700hm
We verlaten een prachtige streek die vanwege haar noordelijke én hoge ligging voor Vietnam een uniek karakter en bijzonder klimaat heeft. We gaan op pad door een gebied waar je weinig toeristen zult tegenkomen. Vandaag beginnen we met de afdaling die we nog te goed hebben. Na zo’n 30 km komen we aan in Lao Cai en gaat de weg weer klimmen. Het landschap wordt aanvankelijk bepaald door ananasplantages. Naarmate de weg klimt verdwijnen deze. We eindigen in Muong Khuong, een kleine stad gelegen midden tussen de karstpieken.

DAG 9 – Muong Khuong – Si Ma Cai
blauw 58km/1900hm
De route tussen Muong Khuong en Si Ma Cai is zeer geaccidenteerd, voert langs afgronden, watervallen, karstbergen en biedt een prachtig uitzicht op valleien met hellingen van rijstterrassen. Onderweg komen we bergvolken tegen. Onder andere de Hmông, Dao, Tay en Nung bebouwen hier hun land leiden hun buffels naar de weidegronden. Dit gebied is nog onaangetast door toerisme. Slechts een avontuurlijke backpacker op een scooter of heel af en toe een fietstoerist kom je hier tegen. Wil je alvast een indruk hebben van het landschap onderweg, kijk eens op Streetview. Er staan een paar blauwe bolletjes (360 gr foto’s) die de moeite van het bekijken waard zijn. China ligt vaak letterlijk op een steenworp afstand. Makkelijk te herkennen want in de afgelopen jaren is er een duidelijk zichtbaar grenshek gebouwd.

DAG 10 – Si Ma Cai – Pan Hou Eco Lodge
rood 114km/2360hm
We blijven op de DT153. Het valt op dat ondanks het ontbreken van grote plaatsen, het toch een redelijk dichtbevolkt gebied is. Overal zijn mensen, vaak in traditionele kledij, langs de weg, op hun land. Vandaag maken we verdeeld over de dag redelijk wat hoogtemeters. Tussen kilometer 30 en 50 kunnen de benen stilgehouden worden als we afdalen naar de plaats Coc Pai. Een wonderschone afdaling die eindigt bij onze lunchplek. Onze bestemming Pan Hou Eco Lodge ligt verscholen, ver weg van de hoofdweg, midden in de natuur en tussen de rijstvelden.

DAG 11 – Rustdag Pan Hou ecolodge
Pan Hou Ecolodge wordt omringd door bergjungles en stromende rivieren, met veel interessante etnische minderheden die in het gebied wonen. Voor wie wil maken we een wandeling van 2 uur langs rijstvelden en dorpjes, onder aanvoering van een lokale gids. De accommodatie kan massages en traditionele baden aanbieden. Voor het diner kun je kiezen tussen relatief chique in het hotel of traditioneel bij een nabij gelegen homestay.

DAG 12 – Pan Hou Eco Lodge – Ha Giang
groen 76km/700hm
Na de inspannende etappe van eergisteren doen we het vandaag iets rustiger aan. de eerste 40 kilometer rijden we door de bergen naar Tan Huang. Hier kunnen we lunchen voordat we over een vlakke (!) weg naar Ha Giang rijden. Ha Giang is de grootste plaats in dit gebied en naamgever aan de verrukkelijke ‘Ha Giang Loop’.

DAG 13 – Ha Giang – Yen Minh
blauw 98km/2050hm
We betreden een nieuw gebied, je zult dat vooral merken aan de andere bergvormen. Er staan vandaag 2 passen op het programma. Eenmaal boven op de eerste pas heb je een fenomaal uitzicht. Talloze ‘limestone pinnacles’ liggen verspreid over de ogenschijnlijk vlakke dalbodem. Halverwege de afdaling is er een prima lunchplek in het dorpje Quan Ba. We dalen verder af, volgen de loop van de Song Lo Rivier en na de 2e klim van vandaag rol je het levendige plaatsje Yen Minh binnen.

DAG 14 – Yen Minh – Meo Vac
blauw 69km/2050hm
Vanaf Yen Minh klimmen we naar het Dong Van Geo Karstplateau. Een uniek, door Unesco beschermd berggebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons. Elke bocht een nieuw fotomoment. Het is een relatief korte etappe (met veel klimwerk) dus alle mogelijkheid om van het landschap te genieten. Waar mogelijk worden in deze streek sojabonen (vanwege de hoogte geen rijst) verbouwd: Vegetariërs (en ook niet vegetariërs) opgelet: veelvuldig heerlijke tofu bij lunch en diner!
Vanuit Dong Van, waar we nog vrij hoog zitten, fietsen we in een half uur naar de Ma Pi Leng Pas. Al snel rijd je naast een loodrechte afgrond en zie je ver onder je een azuurblauwe rivier. Een knap staaltje werk van de Vietnamese ingenieurs en wegenbouwers. Eindeloos lang zie je de weg voor je uit langs de karstbergwand lopen. De mooiste pasweg van Zuid-Oost Azië?

DAG 15 – Meo Vac – Du Gia
blauw 70km/2100hm
Na het ontbijt vervolgen we onze weg naar Du Gia. Het is alweer een adembenemende rit met lekker wat klimmen en dalen zonder dat het écht steil wordt.
Du Gia is nauwelijks een dorp te noemen maar meer een verzameling van agrarisch bedrijfjes gelegen in een omgeving van rijstvelden, riviertjes en groene heuvels. We overnachten en eten hier in een homestay. Op een slaapzaal, dus primitiever dan wat we de afgelopen dagen gewend zijn, maar wel zeer sfeervol.

DAG 16 – Transfer Hanoi in de middag
De omgeving nodigt zich uit om een wandeling te maken. Je kunt bijvoorbeeld naar de Du Gia Waterval lopen. Niet groot, maar je kunt er poedelen, een smoothie drinken en de omgeving is sprookjesachtig mooi. In de loop van de middag vertrekken we naar Hanoi.

DAG 17 – Vrije (halve) dag Hanoi, vertrek in de middag naar het vliegveld

DAG 18 – Aankomst Amsterdam Schiphol

vluchten

De getoonde prijs is exclusief heen- en terugvlucht. HiRoads kan assisteren bij het boeken van vluchten.

bagage

Je mag bagage meenemen met een totaal gewicht van 30 kg inclusief je fiets in je fietskoffer. Het meenemen van je fiets is daarmee inbegrepen in de prijs evenals het gebruik van een fietskoffer. Een maand voor vertrek is er een bijeenkomst in Veenendaal om elkaar te leren kennen, een stukje te fietsen en de laatste puntjes op de i te zetten. Je fietskoffer kun je dan gelijk meenemen. Naast 30kg ruimbagage mag je ook nog 7kg handbagage meenemen.

verblijf

Tijdens deze reis verblijf je in accommodaties die bekend zijn van eerdere reizen te weten homestays, bed en breakfast, hotels en 1 x een retreat. In Mu Cang Chai en Du Gia verblijven we in een homestay: je slaapt met meerdere personen op 1 kamer op een (vrij hard) matras op de grond. De sfeer is gemoedelijk, eten wordt verzorgd door families die in hetzelfde huis wonen. Zo ervaar je hoe het echte leven eraan toe gaat. De hotels in Muong Khuong en Si Ma Cai zijn van 2 sterren niveau. In deze plaatsen is dat het beste wat we kunnen krijgen. Daar staan een aantal relatief luxe accommodaties tegenover: Sapa Garden Bed & Breakfast, Pan Hou Retreat, Ha Giang Historic House en het Hoa Cuong Hotel in Meo Vac. Hotels zijn in de regel op basis van tweepersoonskamers, het een keer kan voorkomen dat je met 3 op 1 kamer slaapt.

Toeslag voor een 1 persoonskamer (m.u.v. de homestays): €400

bagagevervoer & ondersteuning onderweg

We worden tijdens de rondreis begeleid door 1 of 2 volgwagens met onze bagage, reserveonderdelen, bananen, repen, water en frisdrank. In geval van pech of anderszins hebben ze plek om mee te rijden. Wil een keer je rit inkorten is er altijd de mogelijkheid mee te rijden met de bus. Onze gids Cuong is ons contactpersoon. Enthousiast, energiek, spreekt prima engels, regelt lunch onderweg en diner, en is verbindingspersoon tussen ons en de veelal geen engels sprekende Vietnamezen. Hij is er in 2024 voor de 3e keer bij.

Eten

Ontbijt is inclusief bij de reissom. Er is bewust voor gekozen dit met lunch en diner niet te doen zodat je ook de vrijheid hebt te gaan lunchen/dineren waar en wanneer je wilt.

Prijsniveau Vietnam

Laag. Het zal lastig zijn om per dag meer dan €20 uit te geven aan bijvoorbeeld lunch, diner e.d.

Wegkwaliteit

De route voert over geasfalteerde wegen. Gezien het ontbreken van Google Streetview in Vietnam zijn we speciaal op verkenning gegaan, onder andere om te zien waar je wel en waar je niet met de racefiets kunt rijden en hebben de route daarop aangepast. En het wordt de 3e keer dat we deze Loop fietsen. Verwacht 95% goed wegdek, maar houd ook rekening met af en toe een stukje van wat mindere kwaliteit. Het filmverslag hierboven geeft een goede impressie.

Beste reistijd

De ideale reistijd is moeilijk te bepalen in dit deel van Vietnam. Er is niet, zoals in Noord-Thailand, een periode met bijna gegarandeerd geen regen. Vanwege een aantal hoge passen is er gekozen voor eind maart, wanneer de echte regenperiode nog niet is begonnen en de temperaturen niet té hoog zijn. De verkenning die wij gedaan hebben en de edities van 2020 en 2023 waren alle in maart. Elke keer heerlijk weer gehad, korte mouwen, korte broek, en maximaal 1 regendag per editie.

Stijgingspercentages en verzet

De zwaarte van de beklimmingen varieert. Er zijn lekker lopende beklimmingen maar stijgingspercentages boven de 10 procent ga je zeker ook tegen komen. Pas je verzet hierop aan.

Fietskoffer

Je fietst deze reis op je eigen fiets. Bij de prijs inbegrepen is de huur van een hardcase fietskoffer van het bedrijf Wiel-rent. Een maand voor vertrek is er een bijeenkomst in Veenendaal om elkaar te leren kennen, een stukje te fietsen en de laatste puntjes op de i te zetten. Je fietskoffer kun je dan gelijk meenemen.

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.

Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.
Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

inentingen

Raadpleeg je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Ruim voor vertrek mee beginnen.

reisdocumenten en visum

Nederlanders hebben voor Vietnam een visum nodig. Visum is online aan te vragen. Je paspoort dient minimaal 6 maanden geldig te zijn, gerekend vanaf de terugreisdatum. Je krijgt ruim voor vertrek de benodigde info hoe dit visum aan te vragen. Kom je er niet uit, dan regelen we het samen.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard
Lokale gids en chauffeurs

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 18

Copyright © 2024 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.