Grand North Loop of Vietnam

Het noorden van Vietnam is een gebied van rijstterrassen en spectaculaire bergvormen. Na onze verkenning van het gebied in maart 2019 heeft HiRoads een route samengesteld over de beste wegen en de mooiste passen. Vanuit Hanoi rijden we in 3 dagen naar Sapa en fietsen over de hoogste pas van Vietnam, de Tram Ton pas, gelegen op 1900 meter. Deel 2 van deze trip gaat door de onbekende en nog niet door het massatoerisme ontdekte provincie Ha Giang. Unesco heeft het gebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons, uitgeroepen tot beschermd natuurgebied. Wij fietsen vanuit Ha Giang een ronde over het Dong Van Geo Karstplateau en de adembenemende Ma Pi Leng Pas. Onze rustdag nemen we in het slaperige Du Gia, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. We verblijven hier in een homestay, in een traditionele paalwoning en eten mee met de familie. Eenmaal terug in Hanoi sluiten we af met een cruise door Halong Bay.

Van de verkenning hebben wij een kort videoverslag gemaakt.

dag tot dag

DAG 1 – Vertrek Schiphol

DAG 2 – Aankomst Hanoi & korte rondrit
groen 40km/200hm
Na aankomst zetten we de fietsen in elkaar en gaan op pad voor een korte, vlakke rondrit. Dat is de beste remedie ter voorkoming van een jetlag. In de avond kunnen we uit eten gaan in het gezellige oude centrum van Hanoi.

DAG 3 – Transfer & Nghia Lo – Mu Cang Chai
rood 76km/2300hm
We staan vroeg op voor een 5 uur durende transfer naar Nghia Lo. Hier stappen we op de fiets voor een etappe van 76 kilometer en 2400 hoogtemeters over de indrukwekkende Khau Pha pas. Deze pas behoort tot de 4 mooiste passen van Vietnam. In totaal doen we deze reis 3 van deze 4 passen. Onze bestemming is Mu Cang Chai Ecolodge. Mu Cang Chai is een gebied van rijstvelden, steile heuvels en diepe valleien.

DAG 4 – Mu Cang Chai – Than Uyen
groen 73km/850hm
Na de zware klim van gisteren kunnen we vandaag rustig aan doen. Op het gemak ontbijten, genieten van de omgeving en dan in de loop van de ochtend 70 kilometer meer dalen dan stijgen. We beginnen op 1400 meter en eindigen op 600 meter.

DAG 5 – Than Uyen – Sapa
rood 102km/2300hm
Na de relatief rustige dag van gisteren mogen we vandaag weer aan de bak. De hoogste pas van Vietnam, de Tram Ton Pass, staat op het programma. Verwacht overweldigende panorama’s, wederom rijstterrassen en wellicht dat het op 2000 meter hoogte wat aan de frisse kant kan zijn. Alles zal afhangen van de weersomstandigheden. We overnachten in stijl, niet in Sapa zelf, maar erbuiten, in de bergen, in het Sapa Eco-home Mountain Retreat.

DAG 6 – Transfer Sapa – Ha Giang
Je kunt vandaag als een rustdag beschouwen en met onze bus naar Ha Giang gaan. De afstand is te lang om in zijn geheel te fietsen. Wellicht wil je de welverdiende afdaling naar Lao Cai niet missen. Of anders onderweg een traject fietsen. Of het laatste deel naar Ha Giang. Genoeg opties om de benen nog in actie te laten komen vandaag.

DAG 7 – Ha Giang – Yen Minh
blauw 98km/2050hm
We betreden een nieuw gebied, je zult dat vooral merken aan de andere bergvormen. Er staan vandaag 2 passen op het programma. Eenmaal boven op de eerste pas heb je een fenomaal uitzicht. Talloze verrukkelijk mooie ‘limestone pinnacles’ liggen verspreid over de ogenschijnlijk vlakke dalbodem. Halverwege de afdaling is er een prima lunchplek in het dorpje Quan Ba. We dalen verder af, volgen de loop van de azuurblauwe Song Lo Rivier en na de 2e klim van vandaag rol je het levendige plaatsje Yen Minh binnen.

DAG 8 – Yen Minh – Dong Van
blauw 44km/1650hm
Vanaf Yen Minh klimmen we naar het Dong Van Geo Karstplateau. Een uniek, door Unesco beschermd berggebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons. Elke bocht een nieuw fotomoment. Het is een relatief korte etappe dus alle mogelijkheid om van het landschap te genieten. Onderweg brengen we een bezoek aan het Mhong Paleis. Waar mogelijk worden in deze streek sojabonen (vanwege de hoogte geen rijst) verbouwd: Vegetariërs (en ook niet vegetariërs) opgelet: veelvuldig heerlijke tofu bij lunch en diner!

DAG 9 – Dong Van – Du Gia
groen 60km/1200hm
rood 92km/2500hm
Vanuit Dong Van, waar we nog vrij hoog zitten, fietsen we in een half uur naar de Ma Pi Leng Pas. Al snel rijd je naast een loodrechte afgrond en zie je ver onder je een azuurblauwe rivier. Een knap staaltje werk van de Vietnamese ingenieurs en wegenbouwers. Eindeloos lang zie je de weg voor je uit langs de karstbergwand lopen. De mooiste pasweg van Zuid-Oost Azië? Na de lunch in Meo Vac vervolgen we onze weg naar Du Gia. De groene route eindigt bij kilometer 60. De rode gaat verder met nog 2 beklimmingen. Tussen kilometer 60 en 70 stijgt de weg van 300 naar 1200 meter over de La Si Pass. Na de afdaling volgt de laatste beklimming tussen kilometer 80 en 84.

DAG 10 – Rustdag Du Gia
Du Gia is nauwelijks een dorp te noemen maar meer een verzameling van agrarisch bedrijfjes gelegen in een omgeving van rijstvelden, riviertjes en groene heuvels. Vandaag hebben we daar een welverdiende rustdag. De omgeving nodigt zich uit om een wandeling te maken. Je kunt bijvoorbeeld naar de Du Gia Waterval lopen. Niet groot, maar je kunt er poedelen en de omgeving is sprookjesachtig mooi. We overnachten en eten hier in een homestay. Op een slaapzaal, dus primitiever dan wat we de afgelopen dagen gewend zijn, maar wel zeer sfeervol.

DAG 11 – Du Gia – Ha Giang
groen 50km/1500hm
rood 143km/3100hm
We verlaten het idyllische Du Gia en rijden via Yen Minh terug naar Ha Giang. De laatste rit met behoorlijk wat kilometers en ook hoogtemeters. De laatste gelegenheid om optimaal van het karstlandschap te genieten.

DAG 12 – Transfer Ha Giang – Hanoi
Vroeg vertrek om redelijk op tijd in Hanoi aan te komen zodat je de middag en avond nog hebt om Hanoi te verkennen.

DAG 13 – Transfer Hanoi – Ha Long Bay & Cruise
Onze bus naar Halong Bay vertrekt rond een uur of 8. Rond 12 uur zijn we in de haven, gaan we aan boord van een traditioneel houten schip. We zullen een dag lang in de watten worden gelegd door de bemanning en gids. Op het programma staan een kanotocht, zwemmen, en een bezoek aan een grot. Maar vooral ook veel en lekker eten!

DAG 14 – Cruise & Transfer Ha Long Bay – Hanoi Airport
Na terugkomst in de avond rest ons slechts nog de rit naar de luchthaven. In de avond is het vertrek terug naar Amsterdam.

DAG 15 – aankomst Schiphol

vluchten

Cathay Pacific

Heen:
13 maart: Amsterdam – Hong Kong | 12.45 – 06.55
14 maart: Hong Kong – Hanoi | 08.35 – 09.50

Terug:
26 maart: Hanoi – Hong Kong | 19.50 – 22.35
27 maart: Hong Kong – Amsterdam | 00.25 – 06.15

verlengen

Het verlengen van je reis is mogelijk. Je betaalt een toeslag van €50 plus eventueel een ophoging van de prijs, afhankelijk van beschikbaarheid en route. Stopover Hong Kong op de terugreis of een langer verblijf in Vietnam kan beide.

bagage

Je mag 2 stuks bagage meenemen met een totaal gewicht van 30 kg. Eén van deze 2 stuks bagage is je fietskoffer. Het meenemen van je fiets is inbegrepen in de prijs evenals het gebruik van een fietskoffer. Je dient de fietskoffer op te halen bij een pick up point bij je in de buurt. Zie de website van Wiel-rent voor de locaties.

verblijf

Resorts en hotels en 1 x een homestay (2 nachten Du Gia). Op basis van 2 persoonskamers, m.u.v. de homestay (slaapzaal). Toeslag voor een 1 persoonskamer (m.u.v. de homestay): €400

bagagevervoer & ondersteuning onderweg

We worden tijdens de rondreis begeleid door 1 of 2 volgwagens met onze bagage, reserveonderdelen, bananen, repen, water en frisdrank. In geval van pech of anderszins hebben ze plek om mee te rijden.

Eten

Ontbijt is inclusief bij de reissom. Er is bewust voor gekozen dit met lunch en diner niet te doen zodat je de vrijheid hebt te gaan lunchen waar en wanneer je wilt. Tijdens de cruise in Halong Bay zijn lunch en diner wel inclusief.

Prijsniveau Vietnam

Laag. Het zal lastig zijn om per dag meer dan €20 uit te geven aan bijvoorbeeld lunch, diner e.d.

Wegkwaliteit

De route voert over geasfalteerde wegen. Gezien het ontbreken van Google Streetview in Vietnam zijn we speciaal op verkenning gegaan, onder andere om te zien waar je wel en waar je niet met de racefiets kunt rijden en hebben de route daarop aangepast. Verwacht 95% goed wegdek, maar houd ook rekening met af en toe een stukje van wat mindere kwaliteit.

Beste reistijd

De ideale reistijd is moeilijk te bepalen in dit deel van Vietnam. Er is niet, zoals in Noord-Thailand, een periode met bijna gegarandeerd geen regen. Vanwege een aantal hoge passen is er gekozen voor eind maart, wanneer de echte regenperiode nog niet is begonnen en de temperaturen niet té hoog zijn. De verkenning die wij gedaan hebben was begin maart. Heerlijk weer gehad, korte mouwen, korte broek, en 1 regendag.

Fiets mee of fietshuur?

Bij de prijs inbegrepen is de huur van een hardcase fietskoffer. Er is voor zover wij weten geen mogelijkheid om ter plekke een kwalitatief goede racefiets te huren.

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.

Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.
Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

inentingen

Raadpleeg je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Ruim voor vertrek mee beginnen.

reisdocumenten

Nederlanders hebben voor Vietnam een visum nodig. Visum is online aan te vragen. Je paspoort dient minimaal 6 maanden geldig te zijn, gerekend vanaf de terugreisdatum. HiRoads kan het E-visum (kosten $25) verzorgen tegen een vergoeding van €25.

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16

Copyright © 2019 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.