TransDinarica: Sarajevo-Podgorica

Je fietst deze reis door Bosnië en Herzegovina, Montenegro en Albanië. De Dinarische Alpen vormen het decor voor een uitdagende fietstocht door een streek van ongekende schoonheid. Neem Bosnië: vrij van massatoerisme, getekend door de oorlog. Nergens in Europa vind je zo veel ongerepte, woeste berggebieden waar mooie, soms onverharde wegen doorheen lopen. Montenegro doet qua landschap denken aan Noorwegen en Nieuw-Zeeland. Lonely Planet plaatste Albanië begin 2011 bovenaan haar top tien van te bezoeken landen in dat jaar.

Verkenningsreis
Dit is de eerste keer dat deze reis op het programma staat. HiRoads is niet vooraf ter plaatse geweest. Houd je van avontuur en heb je een flexibele instelling, dan is deze reis echt iets voor jou.

Fiets en wegdek
Deze reis wordt idealiter op een gravelfiets gereden. Een groot deel van de route gaat over onverharde paden.


Lukomir – hoogste dorp van Bosnië-Herzegovina

dag tot dag

DAG 1 – Amsterdam – Sarajevo
Fri 16Sep Amsterdam / Vienna                      0950/1140    OS372  Austrian
Fri 16Sep Vienna / Sarajevo                       1255/1400    OS757  Austrian
We overnachten in Hotel Central

DAG 2 – Sarajevo stadsrondleiding plus korte rondrit
Na aankomst is er voor de liefhebber de gelegenheid om een rondleiding door de stad te doen. We kennen via via een ervaren, lokale gids die goed engels spreekt. Sarajevo is een bijzondere stad die je gezien moet hebben. Het heeft een prachtig historisch centrum, met veel Ottomaanse architectuur. Het is de stad waar Franz Ferdinand werd neergeschoten (start 1e WO), je ziet er veel sporen van de recente burgeroorlog (kogelgaten, herdenkingsmusea, begraafplaatsen), maar ook hippe tentjes en street art.

DAG 3 – Sarajevo – Lukomir
blauw 75km/1200hm
We rijden vanuit Sarajevo de bergen in: in 1984 werden in Sarajevo de Winterspelen gehouden (met overigens 0 medailles voor Nederland). Na een kilometer of 10 begint een geleidelijke klim van 500 naar 1500 meter. In het begin van de klim zit het eerste gravelstuk van deze reis, over een afstand van ongeveer 6 kilometer. Vooral het laatste deel van vandaag, als we de vallei inslaan naar Umoljani en verderop Lukomir, is van ongekende schoonheid. We overnachten in het hoogste en meest afgelegen dorpje van Bosnië. In de winter onbewoond, elke zomer trekken de families terug naar deze plek en leven daar hun leven zoals ze dat al vele generaties doen. Zie de foto hierboven.
Accommodatie: Summer Garden Pension

DAG 4 – Lukomir – Kalinovik
groen 53km/1400hm
rood 112km/2500hm
We fietsen over de Bjelašnica bergketen naar het dorp Kalinovik. Je kunt vanuit Kalinovik nog een heen en weertje (het toetje) doen van ongeveer 60 km naar het hoogste punt van de Zelengora.
Accommodatie: Mountain Hut Jelašca

DAG 5 – Kalinovik – Pluzine
blauw 102km/2200hm
De route van 100 km gaat in het begin over een doorgaande gravelweg, de R434a, zoals ter nog wel meer hebt in Bosnië. Na het bereiken van de grensverlaten we de doorgaande route, en nemen een smalle, geasfalteerde weg dwars door de bergen. Hier moeten 1000 hoogtemeters overwonnen worden voordat we onze bestemming Pluzine bereiken.
Accommodatie: B & B Konak

DAG 6 – Rondrit Durmitor NP
blauw 73km/3000hm
blauw 54km/1780hm
Met voorsprong het mooiste Nationale Park van Montenegro is Durmitor NP. Vandaar dat we een extra dag hier blijven die je op allerlei manieren kunt besteden. Uiteraard is er een rondrit met ongeveer 20 km onverhard. Je kunt ook bijvoorbeeld gaan raften of wandelen, of lekker een dagje aan het meer zitten.

DAG 7 – Pluzine – Zabljak
blauw 70km/2200hm
Op de Grand Canyon na is de in Durmitor gelegen Tara Canyon met een diepte van 1300 meter de diepste kloof ter wereld. Onze fietsroute loopt langs de zuidkant. Na ongeveer een kilometer of 50 en de meeste hoogtemeters achter je, kom je bij een mooi uitzichtpunt. Vervolgens is het uitbollen naar het knusse bergdorp Zabljak. Geen gravelpaden vandaag.
Accommodatie: Woodland Cottages

DAG 8 – Zabljak – Kolašin
De Montenegrijnse natuur blijft ook buiten Durmitor indrukwekkend. Vandaag rijden we een etappe met een beperkt aantal hoogtemeters en een prachtige afdaling.
blauw 76km/950hm

DAG 9 – Kolašin – Mrtvica Canyon
blauw 37km/650hm
blauw 90km/1250hm
Volgende bestemming is een verblijf aan de rivier de Mrtvica. Het is een soort camping, we verblijven in hutten waar de vriendelijke uitbaters ook een diner voor ons bereiden.
Accommodatie: Etno selo Vodenica

DAG 10 – Mrtvica Canyon – Lovcen NP
blauw 112km/1700hm
rood 110km/2900hm
We fietsen verder richting het zuiden. De dag begint met een behoorlijke klim van 1000 hoogtemeters waarna we afdalen naar Danilovgrad. De verzamelaar van BIG beklimmingen zou vanuit Danilovgrad nog een extra lus kunnen maken naar Manastir Ostrog. Het einde van de etappe ligt in Lovcen NP. We verblijven hier 2 nachten.
Accommodatie: Etno Selo Sveti Georgije

DAG 11 – Rondrit Baai van Kotor
groen 50km/1200hm
blauw 94km/1300hm
Via de haarspeldbochten van Kotor fietsen we omlaag naar de gelijknamige baai. Hier lijken we in Scandinavische sferen te komen want de baai heeft veel weg van een Noorse fjord. Een rondje fietsen, een terrasje pakken, hopelijk genieten van de zon, misschien wat zwemmen, en daarna weer terug omhoog via dezelfde haarspelden. Als je de BIG hier wilt meepakken, dan moet je van zeeniveau naar 1560 meter.
Beklimmingen: Njegos Mausoleum, Kotor Serpentines

DAG 12 – Lovcen NP – Stari Bar
blauw 103km/2100hm
Langs de zuidkant van Lovcen NP fietsen we langs verschillende uitzichtpunten. Je kunt de zee zien liggen. We dalen daarna af naar Cetinje, de oude hoofdstad van Montenegro met een historisch stadscentrum. Cetinje staat nu vooral bekend als de thuisbasis van de meest indrukwekkende musea van het land. Wij zetten koers richting Albanië maar voordat we daar zijn overnachten we nog in Stari Bar, een stad die in 1979 werd verwoest door een aardbeving. Wat overbleef is een verzameling ruïnes, een aquaduct, een groot fort. Er is lager, aan de kust, een nieuwe stad gebouwd en Stari Bar is een plek voor de toeristen geworden met veel restaurants, winkeltjes en fotogenieke plekken. Wij overnachten hier in het charmante Kula Boutique hotel.

DAG 13 – Stari Bar – Shkodra
blauw 50km/700hm
Een korte rit vandaag met niet te veel hoogteverschil. We kunnen het rustig aan doen en in de ochtend nog een duik in zee nemen. Dan is het voorlopig afscheid van Montenegro en onze eerste dag in Albanië. We steken de grens over, en fietsen naar Shkodra. In de avond gaan we uit eten in de stad. Shkodra heeft een gezellig centrum waar het in de avond pas echt druk wordt, tijdens de xhiro, hét wandel- en flaneermoment.
Accommodatie: Hotel Votra

DAG 14 – Shkodra-Theth
rood 75km/1800hm
We fietsen de Albanese Alpen in. Aanvankelijk doen we dat over asfalt maar de laatste afdalende kilometers gaan over een gravelweg. De bus kan hier niet komen en moet achterblijven. We hebben een 4WD om onze bagage naar de accommodatie in Theth te vervoeren. Theth is een afgelegen, geïsoleerde plek waar je komt om te wandelen, te genieten van lokale gerechten en de zuivere berglucht in te ademen.
Accommodatie: Guesthouse Pashko

DAG 15 – Rustdag Theth
Een rustdag midden in de bergen. Of een ideale dag voor een mooie bergwandeling. De Valbona pas is dan een prachtig doel. Éen van de mooiste plekken in de Albaneze Alpen.

DAG 16 – Theth – Shkodra
rood 80km/1300hm
Langs de rivier daal je in eerste instantie verder af naar een hoogte van ongeveer 250 meter. Vervolgens stijg je 1100 meter om uiteindelijk weer af te dalen naar Shkodra. Grootste deel van de route gaat over gravel door een indrukwekkend landschap.
Accommodatie: Hotel Votra

DAG 17 – Shkodra – Podgorica
groen 85km/1100hm
Laatste rit die begint met een mooie goed geasfalteerde klim. Hoogtepunt: de Rrapsh Serpentines. Na de grens rijden we over een smalle weg naar Podgorica, de hoofdstad van Montenegro.
Accommodatie: Hilton Podgorica Crna Gora

DAG 18 – Vertrek

Transport van je racefiets

Het vervoer van je racefiets naar Sarajevo en vanuit Podgorica is bij de reissom inbegrepen. Ongeveer een week vantevoren kun je je fiets in Utrecht komen brengen. HiRoads zorgt ervoor dat je fiets in Sarajevo terecht komt en dat je na aankomst op het vliegveld gelijk op je fiets kunt stappen voor de eerste etappe. HiRoads rijdt met de bestelbus terug en levert je fiets thuis af.
Wil je ook dat je fiets voor vertrek thuis wordt opgehaald? Dat kan voor een toeslag van €75.

Vluchten

Lufthansa/Austrian Airlines
Fri 16Sep Amsterdam / Vienna                      0950/1140    OS372  Austrian
Fri 16Sep Vienna / Sarajevo                       1255/1400    OS757  Austrian
Mon 03Oct Podgorica / Vienna                      1500/1620    OS728  Austrian
Mon 03Oct Vienna / Amsterdam                      1720/1915    OS375  Austrian

Verblijf

We verblijven onderweg in hotels, hutten & herbergen. We proberen zo veel mogelijk 2 persoonskamers te regelen maar hou ook rekening met af en toe een overnachting op een een meerpersoonskamer. De toeslag voor een 1-persoonskamer bedraagt €300. Het kan zijn dat een aantal keer een 1-persoonskamer niet mogelijk is.

Etappedagen & rondritdagen

Etappedagen: 12
Rondritdagen/rustdagen: 4

Assistentie onderweg

Het is belangrijk om in grote mate zelfvoorzienend te zijn. Zorg dat je zelf je normale kit bij je hebt tijdens het fietsen zoals plakspullen, een broodje/reep en een regen/windjack. De HiRoads bus is altijd redelijk in de buurt. Gravelwegen rijdt de bus niet. In Bosnië en in Albanië (etappe naar Theth) is er extra ondersteuning van een 4wheeldrive.

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven. De beste fiets voor deze reis is een gravelbike. Een mountainbike of een toer- of vakantiefiets kan ook maar zal de reis zwaarder maken.

Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Maaltijden

Ontbijt is bij de reissom inbegrepen. En aangevuld daar waar nodig. Waar mogelijk wordt havermoutpap gemaakt. Lunch en diner zijn niet inbegrepen. Tijdens deze reis dineren we zo veel mogelijk bij de accommodatie. Voor de afwisseling is een keer een zelfbereide maaltijd mogelijk. HiRoads verzorgt vaak onderweg broodjes en/of pannenkoeken.

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.

Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 of Garmin Edge 820 toestellen met zeer duidelijk kleurenscherm en eenvoudige montage op het stuur.

Elke avond wordt onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers de etappe van de volgende dag doorgenomen. Je krijgt een routekaart & alle hoogteprofielen van de te beklimmen Cols en passen te zien.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16

Copyright © 2024 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.