Zwitserse en Italiaanse Alpen: Croce Domini, Stelvio & Albula

In de bergsteek tussen het Comomeer en de Stelvio, waar het Zwitserse Graubünden en het Italiaanse Lombardije aan elkaar grenzen, liggen een aantal passen die HiRoads nog niet in het programma heeft gehad maar wel op de verlanglijst heeft staan: De Passo San Marco, Passo Vivione en Passo di Croce Domini. Stuk voor stuk mooie, rustige, éénbaans beklimmingen die in schoonheid niet onder doen voor hun bekendere evenknieën. Verder in deze reis een prachtig deel van Zwitserland, mediterrane sferen aan het Comomeer, een flink deel van de route van de Ronde van Lombardije, de epische kant van de Gavia, en, als sluitstuk, de Stelvio.

** Kan de reis onverhoopt vanwege corona-reisbeperkingen niet doorgaan? HiRoads biedt net als in 2020 en 2021 geld-terug-garantie, oftewel volledige restitutie van de reissom. Én er wordt alles aan gedaan een fietskampeerreis op een andere lokatie te organiseren.

dag tot dag

DAG 1 – Aankomst Müstair
We verzamelen bij camping Muglin. Om 19.00 uur is het eerste diner van deze reis.

DAG 2 – Rondrit
blauw 80km/1800hm
rood 132km/2600hm
Niet gelijk opbreken en naar de volgende camping maar een rondrit om mee te beginnen. De keuze is of een verzameling kleine weggetjes in de omgeving of een langere rondrit, of een variatie op de Dreiländergiro. Je doet dan de Reschenpas, Norbertshöhe en Ofenpas en fietst door Oostenrijk, Italië en Zwitserland.
Beklimmingen: Reschenpas, Norbertshöhe en Ofenpas, Val di Mazia

DAG 3 – Müstair – Andeer
rood 120km/2750hm
De eerste verplaatsing moeten we gelijk aan de bak. Achtereenvolgens worden de Ofenpas en Albulapas beklommen. Na 70 kilometer bereik je de Albulapas, waarna je heerlijk lang kunt uitbollen: afgezien van een korte ‘opdaling’ duurt dat tot ongeveer kilometer 110. Van de laatste 10 kilometer tot de camping kun je niet spreken van een beklimming. De weg vertoont wel een licht stijgende tendens.
Beklimmingen: Ofenpas, Albulapas

DAG 4 – Andeer – Lago di Como
groen 85km/1400hm
rood 117km/2800hm
Na 1 nacht op camping Andeer breken we op en gaan we richting Lago di Como. Op kilometer 23 zijn we boven op de Splügenpas: een goedlopende beklimming met mooi asfalt en veel haarspeldbochten. We dalen af aan de Italiaanse kant met wat minder goed asfalt en vrij veel tunneltjes. We laten de rust van deze mooie pas achter ons en komen in wat drukkere, Italiaanse sferen. Onze camping bevindt zich aan de oever van het Comomeer. Vind je deze etappe te kort, dan kun je vanuit Andeer Alp Anarosa beklimmen. Een mooi, smal weggetje naar 2400 meter, waarbij de stijging niet vaak onder de 10 % komt. Voor het ultieme alpengevoel.
Beklimmingen: Splügenpas, Alp Anarosa

DAG 5 – Rondrit Ronde van Lombardije
blauw 90km/1900hm
rood 119km/2900hm
Vandaag een etappe met wielerhistorie. Met één van de pontjes gaan we naar de andere kant van het Comomeer en beklimmen eerst de Madonna del Ghisallo. Het kerkje bovenop is beroemd als bedevaartsoord voor het wielrennen in Italië. Het ligt langs de route van de Ronde van Lombardije. Naast de kapel is een wielermuseum met racefietsen van bekende wielrenners, foto’s, tricots van winnaars etc. Ook de verwrongen fiets waarmee streekrenner Fabio Casartelli verongelukte, is hier aanwezig. De volgende klim is of de Colma di Sormano of de Muur van Sormano. De Colma is langer, de Muur steiler. Het profiel is te vinden op Cyclingcols. De rode route heeft de Passo di Agueglio als extra klim. Een mooie weg met fraaie uitzichten over het Comomeer. Overigens, als je morgen niet de over de Passo San Marco gaat, kun je deze vandaag overwegen.
Beklimmingen: Madonna di Ghisallo, Muur van Sormano, Passo di Agueglio

DAG 6 – Lago di Como – Zambla Alta
blauw 95km/2400hm
rood 106km/2900hm
rood 146km/3900hm
De San Marco is een minder bekende klim. De pas is gelegen in de Alpi Oróbie en verbindt de provincie Sondrio (Valtellina) in het noorden met de provincie Bergamo (Valle Brembana) in het zuiden. Omdat er langs het Comomeer ook een noordzuid verbinding loopt heeft de Passo San Marco over het algemeen zeer weinig verkeer. We komen tot een hoogte van 1985 meter en kunnen genieten van een fraai, open landschap. Wil je minder hoogtemeters dan kun je in plaats van over de San Marco over de Culmine di San Pietro. Vervolgens komen de routes samen en begint de 2e klim naar Zambla Alta waar ook onze camping is. Dit is deels ook weer over de route van de Ronde van Lombardije van 2021. Daar zat ook de Passo di Ganda in die je als extra lus op het einde nog kunt meepikken.
Beklimmingen: Passo San Marco, Colle di Zambla, Passo di Ganda, Culmine di San Pietro

DAG 7 – Zambla Alta – Edolo
blauw 99km/2300hm
Wederom een relatief onbekend pareltje vandaag, de Passo del Vivione. Rijden op de Vivione is eenzaam fietsen in zijn puurste vorm: er is vrijwel geen verkeer. De smalle weg met uitstekend asfalt heeft 9 haarspeldbochten vanuit het noordoosten en 15 haarspeldbochten vanuit het zuidoosten. Onderweg genieten van het uitzicht op de Adamello groep.
Beklimmingen: Passo del Vivione, Passo della Presolana

DAG 8 – Rondrit Croce Domini
groen 70km/1800hm
blauw 114km/3400hm
rood 154km/3800hm
De Croce Domini staat al een tijdje op de verlanglijst van HiRoads. Vanuit onze camping nabij Edolo moeten we eerst ongeveer 30 kilometer over een relatief saaie tweebaansweg naar Breno voordat we aan de klim kunnen beginnen. Je gaat 400 meter omlaag dus het schiet wel lekker op. Het idee is, als je deze weg terug wilt voorkomen, om fietsvervoer per HiRoads bus op te zetten. Je kunt dan zelf met de trein. Dan kun je namelijk ook nog overwegen de hele ronde te fietsen, inclusief Passo del Maniva, Dosso dei Galli én 6 kilometer gravel. Béter gravel dan op de Monte Crostis, voor wie 2 jaar gelden mee was op de Oostelijke Alpen reis….
Beklimmingen: Passo del Maniva, Dosso dei Galli, Croce Domini

DAG 9 – Edolo – Bormio
blauw 69km/2300hm
rood 82km/2800hm
Vandaag beklimmen we de prachtige Passo di Gavia. Verwacht tunnels en niet al te best wegdek. Het is een berg waar Nederlandse wielerhistorie geschreven werd. In de Giro van 1988 won Erik Breukink deze door sneeuw geteisterde, ijskoude etappe. Johan van der Velde staat sindsdien bekend als ‘Uomo di Gavia’. Hij kwam als eerste boven (in korte broek en met korte mouwtjes) maar was zodanig verkleumd dat ie de etappe niet meer fietsend kon afmaken. Je kunt het etappeverslag hier zien.
We overnachten voor 1 x in een agriturismo. Omdat er in de buurt van Bormio geen geschikte camping te vinden is. En omdat we lekker kunnen eten hier.
Beklimmingen: Passo di Gavia, Torre di Fraele

DAG 10 – Bormio – Santa Maria
groen 40km/1230hm
HiRoads kiest er vandaag voor om niet de Stelvio te beklimmen maar voor de top af te slaan naar de Umbrail en vanaf daar af te dalen naar de camping. De Stelvio en haar 48 haarspeldbochten staan op de slotdag op het programma.
Beklimmingen: Umbrailpass

DAG 11 – Rondrit Stelvio
rood 63km/2000hm
Vandaag een etappe waarbij je eerst afdaalt naar 900 meter en vervolgens moet stijgen naar boven de 2500 meter. We fietsen vandaag over de net niet hoogste pas van Europa, de Stelvio. Volgens velen wel de mooiste, vanwege de 48 haarspeldbochten die je voor je ziet liggen als je uit het bos fietst.
Beklimmingen: Stelvio

DAG 12 – Vertrek

Vervoer

Eigen vervoer / carpoolen
Voor wie wil carpoolen, we brengen je in contact met andere deelnemers om samen te kunnen rijden.

Verzamelplaats

camping Muglin, Müstair

Etappedagen & rondritdagen

6 etappedagen
4 rondritdagen / rustdagen

Fietsniveau

Onze reizen zijn geschikt voor racefietsers én toerfietsers met een fiets met bergverzet. De zwaarte van de routes wordt met de kleuren groen, blauw en rood aangegeven.

Route groen: 60 – 100 kilometers /  500 – 1500 hoogtemeters
Route blauw: 80 – 120 kilometers /  1000 – 2500 hoogtemeters
Route rood: 100 – 160 kilometers /  2000 – 3500 hoogtemeters

Je kunt per dag bepalen welke route je wilt rijden.

Maaltijden

Een goede maaltijd levert de energie voor een goede prestatie. Je betaalt ter plaatse aan HiRoads een vast bedrag van €17 per dag. Daarvoor verzorgt de kok het volgende:

  • Een uitgebreid, gevarieerd, voedzaam en gezond ontbijt
  • Tijdens het ontbijt is er de mogelijkheid een lunchpakket te maken
  • Per dag één sport/mueslireep en één banaan voor onderweg
  • Bij aankomst is er altijd iets te eten & drinken: limonade, bouillon, een soepje, zoutjes, chips of een restant pasta van de vorige dag.
  • In de avond krijgen we een diner bestaande uit voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht.

De deelnemers zullen ongeveer 2 keer per week helpen met de voorbereiding van het eten en de afwas.

Route & fietsen met GPS

Moeilijk? Wij vinden van niet. Handig? Jazeker! Nieuw is het zeker niet meer, maar als je nog nooit met een GPS toestel hebt gefietst is het toch even wennen. Wij geven je op de eerste dag een uitgebreide instructie hoe je een GPS toestel gebruikt. Nog beter is het natuurlijk als je al een GPS toestel koopt en er een paar keer mee hebt gefietst.

Als je geen GPS toestel hebt krijg je er van ons één te leen!
Wij maken gebruik van Garmin Edge 810 of Garmin Edge 820 toestellen.

Elke avond wordt onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers de etappe van de volgende dag doorgenomen. Je krijgt een routekaart & alle hoogteprofielen van de te beklimmen Cols en passen te zien, geprojecteerd door een beamer op een groot scherm.

Ondersteuning onderweg

De HiRoads bus rijdt de verplaatsingen mee. Op rondritdagen is de bus beschikbaar in geval dat er assistentie verleend moet worden. Waar mogelijk fietsen wij zelf ook graag een rondje mee.

Zorg dat je zelf je normale kit bij je hebt tijdens het fietsen zoals plakspullen, een broodje/reep en een regen/windjack. Zodat je zelfvoorzienend bent. Uiteraard word je in geval van pech of nood zo snel mogelijk geholpen.

Reisbegeleiders

Marcel de Waard
+1

Maximum aantal deelnemers op deze reis: 16

Copyright © 2024 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.