Verkenning Noord-Vietnam

Van 28 februari tot en met 6 maart fietsen wij (Marcel, zijn dochter Mara en zoon Sem) een deel van de bergachtige Ha Giang Loop in het uiterste noorden van Vietnam. Onderweg slapen we in hotels en homestays. We hebben onze eigen fietsen meegenomen en rijden zonder bagage. Onze chauffeur Vo vervoert onze koffers, is onze tolk en kent de beste lunchplekken. We fietsen in 6 dagen van Bac Ha tot Bao Lac. Bekijk hier onze ritten op Strava.

Vreemde eenden
De Ha Giang loop is een ronde die in verschillende varianten gedaan kan worden en meestal per scooter/motor wordt gedaan. Je huurt die in Ha Giang en kunt dan in 3 dagen rond rijden. In dit deel van Vietnam, waar het massatoerisme nog niet is doorgedrongen, kom je vooral backpackers tegen die dit doen. Wij op onze fietsen zijn vreemde eenden in de bijt. We zijn, buiten wat lokaal verkeer, geen andere fietsers tegengekomen.

Google had ons al verteld dat het landschap in deze streek van een onbeschrijvelijke schoonheid zou zijn. Onbekend en moeilijk achter te komen, vanwege het ontbreken van Streetview in Vietnam, was de kwaliteit van het wegdek. Kun je hier met de racefiets op pad? Dag 1 en 2, hoe prachtig ook, hadden volgens verwachting een aantal vrij lange stukken slecht tot zeer slecht wegdek. Een prachtige route, door een gebied waar de meeste berghellingen zijn omgetoverd in rijstterrassen. Maar helaas. Wellicht komen deze etappes ooit in een gravelversie van deze loop.

Verrukkelijk mooie karstbergen
Vanaf Ha Giang is de route die wij volgen wel prima geasfalteerd. De wegen zijn lekker smal, de zon schijnt, de mensen zijn vriendelijk, en we weten, het landschap gaat veranderen. ‘Gewone’ bergen maken plaats voor ‘karstbergen’. Na de beklimming van de eerste pas dalen we af en plotseling zijn ze daar. Talloze verrukkelijk mooie ‘limestone pinnacles’, verspreid op de ogenschijnlijk vlakke dalbodem. Wonderlijk toch, hoe dat heeft kunnen ontstaan. Na 100 kilometer en 2000 hoogtemeters rollen we het slaperige Yen Minh binnen. Voor we naar ons hotel gaan nemen we eerst een Mango smoothie bij het gezellige ‘August Café’.

Dong Van Karstplateau
En dan moet het meeste spektakel nog komen. Vanaf Yen Minh klimmen we naar het Dong Van Geo Karstplateau. Een uniek, door Unesco beschermd berggebied, bestaande uit hoge karstpieken en diepe canyons. Elke bocht een nieuw fotomoment. Zeker als het zonnetje wederom doorbreekt is het weer perfect voor een paar mooie promo-plaatjes. Luchtfoto’s van dit gebied (ik heb helaas de drone niet bij mij) tonen de uitgestrektheid van dit plateau, dat te hoog ligt om rijst te telen. Waar mogelijk worden hier sojabonen verbouwd: Vegetariërs (en ook niet vegetariërs) opgelet: veelvuldig heerlijke tofu bij lunch en diner!

Climax
Vanuit etappeplaats Dong Van, waar we nog vrij hoog zitten, fietsen we in een half uur naar de Ma Pi Leng Pas. Al snel rijd je naast een loodrechte afgrond en zie je ver onder je een azuurblauwe rivier. Eenmaal boven op de pas staan we met open mond te kijken. Een knap staaltje werk van de Vietnamese ingenieurs en wegenbouwers. Eindeloos lang zie je de weg voor je uit langs de karstbergwand lopen. De mooiste pasweg van Zuid-Oost Azië?

Bergvolken
Dit is een gebied van etnische minderheden. Onderweg komen we o.a. zwarte Hmong, witte Hmong, Cau, Lolo en Tay tegen. Zij zijn vaak tijdens de markt in het dorp te vinden wat altijd een gezellig en kleurrijk geheel is. Ze kunnen worden herkend aan hun kleding, waaraan zij volgens hun traditie moeten voldoen.

Weer en klimaat
Het noorden van Vietnam kent niet echt een droog en nat seizoen. Als je al een droge periode moet aanwijzen dan is dat van december tot en met april. Februari en maart zijn in ieder geval de droogste maanden. Maar ook in deze periode kan het regenen. Wij hebben 5 van de 6 dagen zonder neerslag gefietst. De temperatuur was zeer aangenaam. Maart tot en met begin april lijkt de ideale periode om hier te fietsen.

Rijstvelden
De rijstvelden zijn een bezienswaardigheid op zich en op hun mooist in september en begin oktober, vlak voor de oogst. In deze maanden valt gemiddeld meer neerslag en de temperatuur is dan nog aan de hoge kant.

Stijgingspercentages
Misschien komt het vanwege de Franse invloed. De beklimmingen hebben vriendelijke stijgingspercentages.

2020?
De wens is er om deze loop, met wat aanvullingen (Sapa, Mucangchai, Tram Ton pas, de hoogste in Vietnam) in maart 2020 op het programma te krijgen. We hebben genoten en afgesloten met een cruise door Halong Bay.

Copyright © 2024 HiRoads. Alle rechten voorbehouden.